logo

Epicki harwester

Dwugłowicowy harwester Volvo BM Valmet 902H stworzono do wydajnej pracy przy pozyskaniu drewna z jednoosobową obsługą.


Był rok 1950 kiedy to firma Bolinder-Munktell połączyła się ze szwedzkim koncernem Volvo, dając początek przedsiębiorstwu BM Volvo. W 1979 BM Volvo wraz z fińskim Valmetem utworzyły „joint venture”, mając na celu produkcję ciągników oznaczanych jako Volvo BM Valmet.

Z biegiem czasu nazwa została skrócona do Valmet, a po roku 2001 marka została sprzedana, ciągniki były produkowane pod nazwą Valtra Valmet . Od 2004 roku właścicielem Valtry jest spółka AGCO.

Sprawny i wydajny
Rok po połączeniu sił przez Volvo i Valmeta czyli w 1980 roku z linii produkcyjnej zjechał dwugłowicowy harwester oznaczony symbolem 902H.


W maszynie zamontowano silnik Volvo TD70, 6-cylindrowy diesel z turbosprężarką oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 170 KM przy 2500 obr./min oraz momencie obrotowym wynoszącym 557 Nm przy 1600 obr./min.

Układ elektryczny był 24 V, z alternatorem o wydajności 70 A oraz z dwoma akumulatorami, każdy o wydajności 155 Ah. Układ zasilał rozrusznik, światła drogowe oraz kilkanaście roboczych halogenów.  Sterowanie maszyną odbywało się dwojako.

Przegubowo łamana rama pojazdu mogła być sterowana przy pomocy kierownicy podczas jazdy po drogach lub przy pomocy dźwigienki podczas pracy w terenie. Za skręt odpowiedzialne były dwa siłowniku obustronnego działania. Maksymalny kąt skrętu wynosił 40°.


Czterobiegowa skrzynia biegów power-shift pozwalała na płynną zmianę przełożeń bez straty momentu obrotowego.

Na pierwszym biegu prędkość maksymalna to 6 km/h, na drugim 12 km/h, trzecie przełożenie to prędkość 20 km/h, a na ostatnim najwyższym biegu można było się rozpędzić do 26 km/h.


Napęd na przednią oraz tylną oś bogie przenoszony był za pomocą wałów. Zarówna przednia, jak i tylna oś wyposażone były w blokady mechanizmu różnicowego z zabezpieczeniem przed przeciążeniem.

Kabina operatora była izolowana akustycznie oraz termicznie. Niski poziom hałasu, płaska podłoga oraz wygodnie rozmieszczone elementy sterujące pozwalały na komfortową i wydajną pracę.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ


Dodano 20:59 26-10-2020